Кексове / Сладкиши и торти

Кухненски катастрофи vol.3: Портокалов кекс

Някъде в началото на далечния февруари си поръчах от амазон форма за кекс. Много отдавна исках точно такава и нямах търпение да пристигне, за да си направя класически мраморен кекс. Като на баба. Трябваше да дойде на 6.02. Стана 16-ти, още я нямаше. Писах имейл, извиниха се и казаха, че ще ми изпратят нова. Мина седмица, минаха две… Писах отново, отговориха ми с крайно лаконичното и неясно „Wie unten geschrieben.“ („Kакто е написано по-долу.“) и аз официално си прежалих парите и започнах да си издирвам друга форма за кекс. И добре че не си харесах, защото миналата седмица, за изненада на всички, моята форма за кекс пристигна!!! Не е ли красива?

Междувременно, една приятелка (здрасти, Милена😀 ) вече беше направила мраморен кекс. Направи и втори. И беше толкова вкусен, че ми се изпари желанието и аз да правя такъв. Реших да си намеря нещо по-fancy, по възможност с портокал. И шоколад, разбира се.

Доста отдавна не бях навестявала така любимия ми блог Smitten Kitchen, но имах блед спомен, че Деб вече е правила нещо такова. И бях права. Трябваше незабавно да го опитам. Нищо, че беше 10 вечерта. Та, запретнах ръкави и започнах. Настъргах портокалови корички, изстисках сок, който смесих с мляко, накълцах шоколад, пресях си брашното, подготвих си всичко. Бях много горда от целия си mise en place (от френски – слагане на място; известно в кухнята като измерването и подреждането на всички необходими продукти, преди да започнеш да готвиш; всички винаги подчертават колко е важно. защото е) и започнах да забърквам нещата. Разбих маслото със захарта, добавих портокаловите корички, сложих половината от брашното, след това млякото, след това другата половина от брашното… И нещо просто не беше както трябва. Ако бях сложила още 2 с.л. брашно, щях да мога да го омеся това тесто на ръка, честна дума! А тестото за кекс изобщо не трябва да бъде толкова сухо…

Хммм.. Прочетох рецептата отново, всичко изглеждаше наред, прочетох продуктите… хмм, хммм… прочетох ги пак. О!!! АМИ ЯЙЦАТА?! Забравила бях яйцата. Не 1, не 2, а ЦЕЛИ ЧЕТИРИ… Реших, че не е прекалено късно, разбих ги в една малка купичка и с помощта на миксер ги добавих към тестото. Всичко изглеждаше ок. Сложих шоколада, изсипах тестото във формата и го сложих във фурната.

Дойде ред на печенето. То само по себе си също понякога може да бъде катастрофално, както сама се бях убедила няколко дена по-рано. Но за това по-късно. Формата беше доста пълна, затова се молех през цялото време да не прелее… Беше доста на кантар, но за щастие, не преля. След 45 минути започнах малко по малко да проверявам с клечка за зъби дали е готов. Не беше. Оставих го още 15 минути. Отпред клечката излизаше суха, а отзад – не. Е как така?! Фурната отзад е по-силна по принцип… Нищо, завъртях формата и зачаках. Продупчих на 4-5 места, само на 1 от тях клечката не беше суха. Кексът вече беше хванал доста кафява коричка и реших да го извадя. Сигурно ще има малък недоизпечен участък, но какво толкова… Да, ама не.

Е кажете ми сега, това честно ли е… Клечката излизаше суха от всички тези места… Единствено тук беше още мокра, но не изглеждаше като да е края на света:

Пробвах изпечената част, за да видя все пак дали е вкусен. Беше прекрасен. Точно това, за което си мечтаех. Видяло се е, ще се повтаря.

Този път бях много внимателна. Сложих яйцата, както и всичко останало. Пекох дълго, много дълго. Проверявах с дълги дървени шишове, които със сигурност стигат до всеки кът, за да съм сигурна, че няма скрити мокри и недоизпечени места. Пекох час и половина. Не знам как не изгоря, но важното е, че се изпече.

Знам, знам, че ви надух главите. Но вие сами сте си виновни, че още четете😀 Важното е, че цялата сага имаше щастлив край и че кексът е прекрасен. Ако не ми вярвате, убедете се сами:

Портокалов кекс с парченца шоколад

от Smitten Kitchen

225г масло

350г захар (1 3/4 ч.ч.)

4 ЯЙЦА

кората от 3 портокала

360г брашно (3 ч.ч.)

1/2 ч.л. бакпулвер

1/2 ч.л. сода бикарбонат

1/2 ч.л. сол

180мл прясно мляко(3/4 ч.ч.)

1 ч.л. лимонов сок

60мл портокалов сок (1/4 ч.ч., около половин портокал)

1 ч.л. ванилов екстракт (семенцата от 1/2 шушулка)

250г натурален шоколад, накълцан на много, много ситни парченца

50г ядки по избор (аз използвах какаови)

2 с.л. брашно

Прясното мляко и лимоновият сок се смесват, разбъркват и оставят настрана. Брашното се пресява заедно с бакпулвера, содата и солта. Накълцаният шоколад и ядките се разбъркват заедно с 2те с.л. брашно. Прясното мляко с лимона се смесва в малка купа (или по-голяма чаша) с портокаловия сок и ванилията. Маслото и захарта се слагат заедно в голяма купа.

И сега започваме. Фурната се включва на 175°C. Решетката се слага в долната 1/3, формата за кекс може да се намаже с масло и да се поръси с брашно.

Маслото и захарта се разбиват, докато станат кремообразни (не на бучки!). Яйцата се прибавят 1 по 1, като след всяко се разбива, докато се смеси всичко. Добавят се портокаловите корички и се разбърква, за да се разпределят равномерно. Половината от брашнената смес се добавя (да си призная – аз не пресявам брашното предварително, само го разъбрквам със содата и бакпулвера; пресявам го, добавяйки го към другата смес), разбърква се, после се изсипва млечно портокаловата смес, разбърква се отново и се завършва с другата половина от брашнената смес (аз бях доста смела и разбърквах с миксера при всички тези процедури, но имайте предвид, че брашното хвърчи, млякото пръска, миксерът може да прегрее… вие си преценете😀 ). Разбърква се, за да се смеси всичко, а накрая се слагат шоколадовите парченца с ядките. Разпределят се равномерно и тестото се изсипва във формата. Заглажда се отгоре и се слага във фурната.

И се пече… И пече, и пече… Може да отнеме 45 минути, може да бъде и два пъти повече. Вероятно зависи както от фурната ви, така и от големината на формата, а и от материала, от който е изработена също. Затова след като минат 45 минути, започнете периодично да проверявате. Внимателно, отвсякъде. Моят взе да става доста тъмен отгоре, но не се предадох, докато клечката не започна да излиза суха  от всички възможни места.

Така. Дотук добре. Оставете го да поизстине 10тина минутки, след което го обърнете върху решетка…

Ама не ми ли е красива формата?😀 Както и да е, тук е моментът да се помолите на всички божества и вселени, в които вярвате… И да махнете формата…

О да, о да!!! ТОЙ ИЗЛЕЗЕ! ЦЯЛ! ЙЕЕЕЕ!! Добре де, има по някоя дупка тук-там, не е толкова красив, колкото си го представях, но няма значение. Изпечен е, цял е, не е сух, въпреки цялото време, което прекара във фурната (съдейки по залепналите по формата остатъци, които пробвах😀 ).

Време е да го поукрасим и замаскираме. В оригиналната рецепта пише да се направи сироп от захар и портокалов сок, да се сиропира и да се залее с шоколадов ганаш. От опит обаче знам, че кексът е доста сладък и подозирам, че дори след като намалих захарта с 50г (да, точно така, в оригиналната рецепта са 400г захар!), пак ще стане прекалено, ако добавя и сироп, и ганаш (който иначе винаги намирам за добра идея, знаете).  Затова реших малко да модифицирам едно друго кремче, което съм правила вече:

1 опаковка крема сирене „Филаделфия Милка

30г масло

100мл течна животинска сметана

2 ч.л. портокалов ликьор (например Коантро; а може и да го пропуснете; или пък да сложите портокалов сок)

мляко или пудра захар/какао при необходимост

Маслото и сиренето се разбиват заедно, докато се смесят. Добавя се сметаната и се разбива около 1 минута. Слага се ликьорът и се разбива, докато се смеси с останалите неща. Тук е момента да топнете пръстче и да прецените дали ви харесва. Можете да го направите по-течен, добавяйки малко прясно мляко (аз сложих 2 с.л.) или по-гъст (с какао, ако не искате да става по-сладък, или с пудра захар за обратното).

След като кексът изстине, го покрийте с кремчето.  Урааа, преборихте се с цял кекс! Време е да му се насладите!🙂

 

2 thoughts on “Кухненски катастрофи vol.3: Портокалов кекс

  1. Аз не съм пекарка, но формата наистина изглежда прекрасна, а и рецепетата доста вкусна🙂

  2. И аз съм имала такива провали, ама от тях се учим най-добре.🙂 Трябваха ми години, за да започна да пека кекс, да, точно кекс, без притеснение.🙂 Преркасен е твоят!
    И честита форма.😉

Вашият коментар

